Weten hoe weinig je (nog) weet

Vakmanschap blijkt uit vakkennis, ervaring en kunnen inzetten wat nodig is. Om jeugdigen en naastbetrokkenen met vakmanschap te kunnen bijstaan, is de ambitie om een leven lang te blijven leren opportuun. Dit is minder eenvoudig dan het lijkt. Een van de complicaties is de Dunning-Krugerparadox. Die verwijst naar de onmogelijkheid …

Animatie: wat is een goed analysemodel voor beroepskrachten in de jeugdhulp?

Hoe zorg je ervoor dat jeugdigen en gezinnen zich gehoord en begrepen voelen? Hoe kom je samen met het gezin tot gedragen doelen en plan van aanpak? Ook als de problematiek ingewikkeld is? Om de hulpvraag van jeugdigen en hun ouders goed te kunnen beantwoorden, is een integrale en verklarende …

Webinar Verklarende analyse: de basis voor passende hulp

Webinar terugkijken? Je kunt de opname van het webinar hier bekijken. Klik hier voor de powerpoint van het webinar. Hoe zorg je ervoor dat jeugdigen en gezinnen zich gehoord en begrepen voelen? Hoe kom je samen met het gezin tot gedragen doelen en plan van aanpak? Ook als de problematiek …

Digitale tool

Kenniswerkplaats Jeugd Friesland, ZonMw en Bureau PEERS stellen een digitale tool beschikbaar voor een verklarende probleem- en krachtenanalyse vanuit een integraal denkkader. Behulpzaam bij de gedeelde analyse- en besluitvorming met jeugdigen en ouders over de te ondernemen interventies. Vakbekwaam redeneren over problematiek in de jeugdhulp moet resulteren in een probleem- …

Terug naar boven