2023
CONGRESSEN en WEBINARS 2023
Netwerk Effectief Jeugdstelsel Amsterdam (NEJA) (2023). PowerPoint webinar Hoe zorg ik voor een gedragen verklarende analyse? . Videoverslag: https://neja.nl/publicaties/videos/videoverslag-3e-actualiteitencollege-2023-verklarende-analyse/
Bovenregionaal Expertisenetwerk jeugdhulp in Gelderland (BOEG) (2023). PowerPoint webinar Verklarende Analyse: Alleen trainen is niet genoeg!
Congres Behandeling zelfbeeld als transdiagnostische factor (2023). Presentatie Disfunctioneel zelfbeeld verklaard met het zeven factorenmodel. GGZcongressen. Mindmap Disfunctioneel zelfbeeld
Werkconferentie Expertisenetwerk jeugd Noord Holland (2023). PowerPoint workshop Verklarende analyse: oude wijn in een nieuw jasje?
Congres Gezinnen met meervoudige en complexe problemen (2023). Presentatie Integraal redeneren bij en met gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Euregionaal Congresburo.
ResearchED (2023). PowerPoint workshop: Autonomie debunked. Autonomie en gedragssturing. Een delicaat evenwicht in een versterkend schoolklimaat.
Studiedag Voorkomen van door- en gesloten plaatsingen van kwetsbare jongeren (2023). PowerPoint workshop Verklarende analyse bij en samen met meisjes met een achtergrond van geweld in afhankelijkheidsrelaties. Fier, Sterk Huis & Levvel
2022
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2022). Vakbekwaam redeneren. Een morele plicht. Kind en Adolescent Praktijk, 21 (4)
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2022). Vakbekwaam redeneren. Zie kind niet over het hoofd. Kind en Adolescent Praktijk, 21(3)
Harrie van Leeuwen en Marca Geeraets (2022). Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp. Amsterdam: Boom uitgevers https://www.boompsychologie.nl/product/100-10265_Vakbekwaam-redeneren-in-de-jeugdhulp#omschrijving
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2022). Vakbekwaam redeneren. Denken in vaardigheden. Kind en Adolescent Praktijk, 21(2) Download PDF
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2022). Vakbekwaam redeneren. Een levensgroot probleem. Kind en Adolescent Praktijk, 21(1), 38-39 Download PDF
Geeraets, M.H.W. (2022). Boekbespreking: Over Freud. Feiten, illusies en leugens over de psychoanalyse. Kind en Adolescent Praktijk, 21(1), 49 Download PDF
2021
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2021). Vakbekwaam redeneren. Zeven misverstanden over de verklarende analyse. Kind en Adolescent Praktijk, 20(4), 44-45 Download PDF
Kenniswerkplaats Jeugd Friesland & Bureau PEERS (2021). Factsheet verklarende analyse
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2021). Vakbekwaam redeneren. Jeuklabels. Kind en Adolescent Praktijk, 20(3), 44-45 Download PDF
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2021). Vakbekwaam redeneren. Schot in het duister. Kind en Adolescent Praktijk, 20(2), 44-45 Download PDF
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2021). Vakbekwaam redeneren. De spil van vakmanschap. Kind en Adolescent Praktijk, 20(1), 40-41 Download PDF
WEBINARS 2021
Webinar 9 nov: Vraagverheldering als essentiële bouwsteen van de verklarende analyse. Kenniswerkplaats Jeugd Friesland. Aanmelden: https://awtjf.nl/bijeenkomsten/webinar-vraagverheldering-als-essentiele-bouwsteen-van-de-verklarende-analyse/
Webinar Gluren bij de buren: het 7 factorenmodel als hulpmiddel bij de verklarende analyse. Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, het Landelijk Kenniscentrum LVB en het Nederlands Jeugdinstituut: https://bureaupeers.nl/wp-content/uploads/2021/07/2021-07-01-Gluren-bij-de-buren-Het-7-factorenmodel.pdf
2020
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2020). Goede en slechte jeugdhulp. Kind en Adolescent Praktijk, 19(4), 405-407 Download PDF
Mulder, E.J. & Geeraets, M.H.W. (2020). Classificeren is goed en handig, maar… Kind en Adolescent, 41(4), 405-407 Download PDF
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2020). Een goed gevoel. Kind en Adolescent Praktijk, 19(3), 42-43 Download PDF
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2020). Boekbespreking: De Bruin, C. (2017). Dit is autisme. Van hersenwerking tot gedrag. Kind en Adolescent, 41(3), 346-347
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2020). Een positief basisschoolklimaat voor leerlingen met een auditieve beperking. Vaardig, waardig, aardig op Signis. Abcoude: Bureau PEERS
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2020). De onderwijszorgklas. Handleiding bij het opzetten van een cognitief gedragstherapeutische training in de kleuterklas. Abcoude: Bureau PEERS
Van Leeuwen, H. & Geeraets, M. (2020). Tijd voor grote schoonmaak in de jeugdzorg. Deïmplementatie. Kind en Adolescent Praktijk, 19(2), 39-39. Download PDF
Geeraets, Marca H.W. (2020). Communiceren met een tiener. De valkuil van ouderlijke emoties. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (TOKK), 45(2), 93-95 Download PDF
Van Leeuwen, Harrie M.P. (2020). Tactvol communiceren met een tiener. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (TOKK), 45(2), 90-92 Download PDF
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2020). Je eigen demonen te lijf. Kind en Adolescent Praktijk, 19(1), 45-45 Download PDF
WEBINARS 2020
Webinar Verklarende analyse: de basis voor passende hulp. Kenniswerkplaats Jeugd Friesland https://bureaupeers.nl/?p=4046
Transformatiecollege Geïntegreerd samenwerken met gezinnen met complexe problematiek. (2020) Programma Transformatie Jeugd Amsterdam-Amstelland & Netwerk Effectief Jeugdstelsel Amsterdam. https://neja.nl/publicaties/Presentaties/
2019
Van Leeuwen, H. & Geeraets, M. (2019). Weten hoe weinig je (nog) weet. Kind en Adolescent Praktijk, 18(4), 23-23 Download PDF
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2019). Tegenwind. Kind en Adolescent Praktijk, 18(3), 46-46 Download PDF
Van Leeuwen, H. & Geeraets, M. (2019). De kwetsbare evidence. Kind en Adolescent Praktijk, 18(2), 37-37 Download PDF
Geeraets, Marca H.W. (2019). Complimenten die versterken. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (TOKK), 44(2), 97-100 Download PDF
Van Leeuwen, Harrie M.P. & Geeraets, Marca H.W. (2019). Klinisch redeneren in de geïntegreerde jeugdhulp met behulp van het zevenfactorenmodel. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (TOKK), 44(1) 21-33. Download PDF
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2019). Evidencebased jeugdhulp: waarom zou je het niet willen? Kind en Adolescent Praktijk, 18(1), 39-39. Download PDF
2018
Van Leeuwen, H.M.P. (2018). Medicalisering. Kind en Adolescent, 39(4), 333-336 Download PDF
Van Leeuwen, H.M.P. (2018). Boekbespreking: Witteman, C. L. M., Claes, L., & Heijden, P. T. van der (2017). Psychodiagnostische besluitvorming: deskundig oordelen in de klinische praktijk. Kind en Adolescent, 39(3), 253-255 Download PDF
Van Leeuwen, Harrie (2018). Integrale jeugdhulp biedt ‘alles ineen’. Maar wat dan precies? Kind en Adolescent Praktijk, 17(1), 36-38 en in Jeugdbeleid 12(4), 207-211 Download PDF
2017
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2017). Psychiatrische Leerlingondersteuning Uitgevoerd op Kentalis Signis. Methodiekbeschrijving. Abcoude: Bureau PEERS
Van Leeuwen, Harrie (2015). Wat doen we met de kinder- en jeugdpsychiatrie? Kind en Adolescent, 36, 284-288. https://bureaupeers.nl/?p=487