Goede en slechte jeugdhulp

Het is goed om te beseffen dat we in het werkveld van de jeugdhulp altijd fouten zullen maken. Dat heeft te maken met het feit dat we achteraf beter kunnen verklaren, dan we vooraf kunnen voorspellen. Zo werken effectieve interventies bij een derde van de jeugdigen goed, bij een derde …

Een positief basis schoolklimaat voor leerlingen met een auditieve beperking

Deze notitie in opdracht van Kentalis richt zich op het positieve basisschoolklimaat en biedt handvatten om de doeldomeinen kwalificatie (vaardig), persoonsvorming (waardig) en socialisatie (aardig) te concretiseren. Concrete doelen binnen deze doeldomeinen kunnen dan richting geven aan de inrichting van de specifieke didactische, relationele en pedagogische aspecten van Signis SO …

Tegenwind

Tegen evidencebased praktijkvoering in de jeugdhulp lijkt op het eerste gezicht weinig in te brengen. Toch worden merkwaardig genoeg behoorlijk wat obstakels opgeworpen bij de uitvoering. Er is tegenwind uit vijf windrichtingen: financiers, jeugdhulpaanbieders, jeugdigen en hun ouders, professionals en onderzoekers. Deze stakeholders hebben allen hun eigen belangen waardoor de …

De kwetsbare evidence

Jeugdhulp inzetten die bewezen effectief is. Doen wat werkt. Dit betekent jezelf in de dagelijkse behandelpraktijk vragen stellen en die met behulp van ‘interne’ en ‘externe’ informatie zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Dat is de kern van evidencebased werken. Om te kunnen besluiten wat de juiste hulp is, is …