2022
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2022). Vakbekwaam redeneren. Een morele plicht. Kind en Adolescent Praktijk, 21 (4)
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2022). Vakbekwaam redeneren. Zie kind niet over het hoofd. Kind en Adolescent Praktijk, 21(3)
Harrie van Leeuwen en Marca Geeraets (2022). Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp. Amsterdam: Boom uitgevers https://www.boompsychologie.nl/product/100-10265_Vakbekwaam-redeneren-in-de-jeugdhulp#omschrijving
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2022). Vakbekwaam redeneren. Denken in vaardigheden. Kind en Adolescent Praktijk, 21(2) Download PDF
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2022). Vakbekwaam redeneren. Een levensgroot probleem. Kind en Adolescent Praktijk, 21(1), 38-39 Download PDF
Geeraets, M.H.W. (2022). Boekbespreking: Over Freud. Feiten, illusies en leugens over de psychoanalyse. Kind en Adolescent Praktijk, 21(1), 49 Download PDF
2021
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2021). Vakbekwaam redeneren. Zeven misverstanden over de verklarende analyse. Kind en Adolescent Praktijk, 20(4), 44-45 Download PDF
Kenniswerkplaats Jeugd Friesland & Bureau PEERS (2021). Factsheet verklarende analyse
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2021). Vakbekwaam redeneren. Jeuklabels. Kind en Adolescent Praktijk, 20(3), 44-45
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. Vakbekwaam redeneren. Schot in het duister. Kind en Adolescent Praktijk, 20(2), 44-45
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2021). Vakbekwaam redeneren. De spil van vakmanschap. Kind en Adolescent Praktijk, 20(1), 40-41
2020
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2020). Goede en slechte jeugdhulp. Kind en Adolescent Praktijk, 19(4), 405-407
Mulder, E.J. & Geeraets, M.H.W. (2020). Classificeren is goed en handig, maar… Kind en Adolescent, 41(4), 405-407
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2020). Een goed gevoel. Kind en Adolescent Praktijk, 19(3), 42-43
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2020). Boekbespreking: De Bruin, C. (2017). Dit is autisme. Van hersenwerking tot gedrag. Kind en Adolescent, 41(3), 346-347
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2020). Een positief basisschoolklimaat voor leerlingen met een auditieve beperking. Vaardig, waardig, aardig op Signis. Abcoude: Bureau PEERS
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2020). De onderwijszorgklas. Handleiding bij het opzetten van een cognitief gedragstherapeutische training in de kleuterklas. Abcoude: Bureau PEERS
Van Leeuwen, H. & Geeraets, M. (2020). Tijd voor grote schoonmaak in de jeugdzorg. Deïmplementatie. Kind en Adolescent Praktijk, 19(2), 39-39
Geeraets, Marca H.W. (2020). Communiceren met een tiener. De valkuil van ouderlijke emoties. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (TOKK), 45(2), 93-95
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2020). Je eigen demonen te lijf. Kind en Adolescent Praktijk, 19(1), 45-45
2019
Van Leeuwen, H. & Geeraets, M. (2019). Weten hoe weinig je (nog) weet. Kind en Adolescent Praktijk, 18(4), 23-23
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2019). Tegenwind. Kind en Adolescent Praktijk, 18(3), 46-46
Van Leeuwen, H. & Geeraets, M. (2019). De kwetsbare evidence. Kind en Adolescent Praktijk, 18(2), 37-37
Geeraets, Marca H.W. (2019). Complimenten die versterken. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (TOKK), 44 (2), 97-100
Van Leeuwen, Harrie M.P. & Geeraets, Marca H.W. (2019). Klinisch redeneren in de geïntegreerde jeugdhulp met behulp van het zevenfactorenmodel. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (TOKK), 44 (1) 21-33.
Geeraets, M. & Van Leeuwen, H. (2019). Evidencebased jeugdhulp: waarom zou je het niet willen? Kind en Adolescent Praktijk, 18(1), 39-39
2018
Geeraets, M. (red), Bodelier, R., Jacobs, P., Scheijen, S., Severins, M., Van Lier, S., Weijers, I., & Willems, A. (2018). Koraal-5-step voor EMB, Methodische elementen voor het werken met cliënten met zeer Ernstige, Meervoudige Beperkingen. Sittard: Koraal
Stevens, G.W.J.M., Koomen, H.M.Y., Geeraets, M.H.W. & Lambregts-Rommelse, N.N.J. (red) (2018). Migratie en ontwikkeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
2017
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2017). Psychiatrische Leerlingondersteuning Uitgevoerd op Kentalis Signis. Methodiekbeschrijving. Abcoude: Bureau PEERS
2016 en ouder
Begeer, S., Boendermaker, L., Colpin, H., Geeraets, M.H.W., Koomen, H.M.Y. Van Leeuwen, K.G., Overbeek, G., Prinzie, P., Smid, G.A., Stevens G.W.J.M. (red.) (2016) Transformaties in de jeugdzorg. 35 jaar wetenschap. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Popma, A., Vermeiren, R., Van den Hoofdakker, B., Bakkum T., Herpers, P., Maras, A., Backer, H. & Geeraets, M. (2014). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van ODD en CD. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Visser, J., Nijboer, M., Hofman, E., Van der Hulst, L., De Roos, Y., Kuijl, I., Pestel, N. & Geeraets, M. (2016). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van GGZ 0 – 6 jarigen. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Grietens, H., Lindauer, R & Geeraets, M. (red.) (2015). Kind en Trauma. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Van Aken, M., Beyers, W., Dekovic, M., Geeraets, M., De Graag, H. & Reitz, E. (red.) (2015). Intieme relaties en seksualiteit. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Huyser, C., Van Alphen, W., Mater, I., Bakker, J., Schuur, M., Elgersma, H. & Geeraets, M. (2014). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van eetstoornissen (Anorexia nervosa, Boulimia nervosa, Eetstoornis NAO). http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Lindauer, R., Hauber, K., Bruggemans, R., Esmeijer, F.J., Wanders, F., Borst, S., Van Schaik, A. & Geeraets, M. (2014). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van Trauma. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Van der Sijde, A., Mulder, E., Staal, W., Rozeboom, S., Rinne, M., Van Lang, N., Veenboer, W. & Geeraets, M. (2014). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van ASS. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Hoekstra, P., De Haan, E., Zitman, K., Wasterval, L., Lamerz, A. & Geeraets, M. (2014). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van Tics. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Reichart, C., Schuppert, M., Bogaerts, M., Gunning, C., De Vos, R. & Geeraets, M. (2014). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van depressie. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Buitelaar, J., Van den Hoofdakker, B., Dunker, Y., Stoffelsen, R., Bruins, A., Smallenbroek, M, Bottelier, M. & Geeraets, M. (2014). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van complexe ADHD. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Geeraets, M.H.W. (2015). Behandelmethodiek M.O.C. ‘t Kabouterhuis. Duivendrecht: PI Research
Haspels, M. & Geeraets, M. (2014). Competentiegerichte benadering. In B. Twint & J. de Bruijn (red.) Handboek verstandelijke beperking, 24 succesvolle methoden. Amsterdam, Uitgeverij Boom
De Haan, E., Hoekstra, P., Bogaerts, M., Wasterval, L., Lamerz, A. & Geeraets, M. (2013). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van dwangstoornissen. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Lindhout, I., Nauta, M., Reichart, C., Van den Meijdenberg, J., Bogaerts, M, Codrington, W., Hogendoorn, S. & Geeraets, M. (2013). Expertise Netwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie (E-KJP) richtlijn voor diagnostiek en behandeling van complexe angststoornissen. http://zorgprogrammas.kenniscentrum-kjp.nl/
Geeraets, M.H.W. & De Haan, R.C. (2013). Ontwikkelings- en competentiegericht werken met cliënten. Handleiding methodiek Behandelhuis SEIN. Duivendrecht: PI Research
Geeraets, M.H.W. (2010). Boekbespreking: Andrew Turnell & Susie Essex (2010), Als er ‘niets aan de hand’ is. Een oplossingsgerichte methode bij ontkenning van kindermishandeling. Kind en adolescent, 31, 166-167 PDF
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2010). Ontwikkelingsgericht aansturen met behulp van de PDCA-cyclus. Amsterdam/Duivendrecht: De Bascule, PI Research.
Geeraets, M.H.W. & Van Leeuwen, H.M.P. (2008). Ontwikkelingspsychopathologie als leidraad voor programma-ontwikkeling. In E.J. Knorth, H. Nakken, C.E. Oenema-Mostert, A.J.J.M. Ruijssenaars & J. Strijker. (red.), De ontwikkeling van kinderen met problemen: gewoon anders (pp. 218-228). Antwerpen / Apeldoorn: Garant. Bohn Stafleu Van Loghum
Geeraets, M.H.W., Albrecht, G., Van Leeuwen, H.M.P. & Spanjaard, H.J.M. (2008). Competentiegerichte kinderpsychiatrische leerlingbehandeling geëvalueerd: een meervoudige n=1 studie. Amsterdam/ Duivendrecht: de Bascule, PI Research
Geeraets, M.H.W. & Hagendoorn, J.M.H. (2006). Vasthouden aan ontwikkeling; psychose, het competentiemodel en de weg naar volwassenheid. In A. Boon & Z. Haijer (red). Een vasthoudende behandeling. Orthopsychiatrie: ontwikkeling, methodieken, dilemma’s. Amsterdam: SWP
Van Leeuwen, H.M.P. & Geeraets, M.H.W. (2006). Introductiemodule competentiegerichte behandeling in de kinder- en jeugdpsychiatrie, (dag)klinisch. Amsterdam: de Bascule, PI research
Geeraets, M.H.W. (2003). Opmerkelijk: Oudertraining als cruciale factor in preventieprogramma’s: een te smalle basis? Kind en adolescent, 24 (2)
König, C. E., Van Leeuwen, H. M. P. & Geeraets, M. H. W. (2002). Competentiegerichte assessment en behandeling binnen de neuropsychologie. Kinder- & Jeugdpsychotherapie, 29, 70–80.
Geeraets, M. H. W. (2001). Zorgprogrammering binnen de psychiatrische gezinsbehandeling. In S. Meyer en M. el Boushy (red), Transmurale zorg voor gezinnen in Amsterdam. Een zorgcircuit door muren heen (pp. 43-51). Duivendrecht: Paedologisch Instituut.
Slot, W., Duivenvoorden,Y., Geeraets, M., Orobio de Castro, B., Afkirin, A. en Speekenbrink, M. (2000). Voortgang van het SPRINT-project (pilot-studie preventieve interventies voor jongeren met antisociaal gedrag). The SPRINT-project: Preventive Interventions for Antisocial Youngsters. In W. de Mey (red.), Preventie van antisociaal gedrag: starten bij de (per-)conceptie? (p. 115-137). Vormingscentrum voor het de begeleiding van het Jonge Kind.
Geeraets, M., & Slot, N. W. (1998). De oudercursus ‘competentievergroting bij ouder en kind’. In Akkerman-Zaalberg van Zelst, M., Van Leeuwen, H. & Pameijer, N. (red.), Psychologie & Praktijk. Ouderbegeleiding nader bekeken, Schouders onder de ouders (191-196). Lisse: Swets & Zeitlinger
Geeraets, M.H.W. (1998). Competentievergrotend werken binnen een MKD. Methodiekhandleiding voor het werken in de groep. Duivendrecht: PI Research.
Walraven, A. M. A., Berger, M. A., & Geeraets, M. H. W. (1997). Competentiegerichte opvang en begeleiding van alleenstaande minderjarige asielzoekers. Een handleiding voor medewerkers van Opvang- en onderzoekscentra. Amsterdam/Duivendrecht: Paedologisch Instituut. Rijswijk: COA.
Geeraets, M. & Spanjaard, H. (1997). Toekomstcursus. Competentievergroting bij dove en slechthorende jongeren. Een sociale vaardigheidstraining. Amsterdam/Duivendrecht: Paedologisch Instituut & Voorburg/Zoetermeer: Effatha, Chr. Instituut voor doven.
De Sonneville, L.M.J., Geeraets M.H.W. & Woestenburg, J.C. (1993). Information processing in children with minor neurological dysfunction: behavioural and neurophysiological indices. Early Human Development 34(1-2), 69-78